Rólunk

Miért kifizetődő segítséget kérni és miért pont tőlünk?
Egy ismerősöm gondolatait és tapasztalatait szeretném megosztani veletek.
Ő már végigvitte a folyamatot és beadta a támogatási igénylést.

„Én ma beadtam a teljes dokumentációt, maximális támogatást igényelve (3 millió Ft visszatérítés). Elsők között a megyében, de országosan se sok ment be. Ha Te is beadni szeretnél, de még nem tetted meg, akkor ez az írás neked szól. Hosszú lesz, de ígérhetem, ha figyelmesen végig olvasod, sok időt és bosszúságot spórolok meg az életedből. Saját tapasztalataim írom le, általános iránymutatással. Az áttekinthetőség kedvéért pontokba szedem azt, amit fontosnak tartok megosztani a program kapcsán.

A pályázat (támogatás) nehézsége

Kiemelném, hogy az otthonfelújítási program egy nagyon jó és előre mutató kezdeményezés. De: bár támogatás címen fut, mégis jobb, ha pályázatként tekintünk rá, mert egy összetett és nehéz kiírás-ha igénylői oldalról vizsgáljuk!

Mennyiségre sem kevés, én közel 180 oldalt szkenneltem be (számlák, utalások, szerződések, mellékletek, igazolások). Ezzel persze lehet vitatkozni, és biztos lesznek olyanok is, akik ellenkezőjét állítják. Mielőtt ezt a tábort erősíted, lépj be a pályázati felületre az ügyfélkapun és kezd el használni a szoftvert, lehetőleg a számlaösszesítővel kezdve –így lesz saját tapasztalatod.

Háttérinformációként megemlíteném, hogy pályázatírással és projektmenedzsmenttel foglalkozom több mint 10 éve. Milliárd forint felletti összegben írtam európai uniós nyertes pályázatokat (egyetemi és önkormányzati), van tapasztalatom nonprofit pályázati szektorban és egyéni pályázatkészítésben is. Ezt azért tartom fontosnak kiemelni, mert ennyi tapasztalattal is úgy látom, rengeteg buktató és bizonytalanság van aktuálisan a programban.

Ha ki szeretnéd használni a támogatás lényegét, akkor a folyamat bonyolult lesz, és rengeteg apró dologra kell odafigyelned. Jómagam tizenöt támogatott tevékenységformát (burkolástól a villanyszerelésig), és több mint 80 számla 300 anyagköltségen szereplő tételét (építőanyagtól a kapcsolókig) szereztem be és számoltam el a pályázat során – és nem azért ilyen sok, mert csavarok is vannak benne.

Szóval arra érdemes felkészülni, hogy ez nem egy otthonmelege vagy pedelec szintű pályázat, ami összerakható pár óra alatt. Itt már az elején nagyon át kell gondolnod, hogyan tudod felhasználni a támogatás (maximális) intenzítását és utána szisztematikusan építkezni, haladni lépésről-lépésre.

Megkockáztatom –olvasva a fórumokat-, hogy a lakosság többsége egyedül képtelen lesz megugrani azt a szintet, ami támogatható kérelmet jelent.

Három kockázatot emelek csak ki, de ez is sokakat érinthet:

1. Információhiány.
Van egy csomó ember aki nem tájékozódik, félinformációkból meg hallomásból akarja megoldani a projektet. Nem fog menni.

2. Kompetenciahiány.
Digitális felzárkózás ide vagy oda, sokan nem tudnak ügyfélkaput kezelni, excel és Word doksikat szerkeszteni, fájlokat le és feltölteni, szkennelni, online hitelesíteni, űrlapokat hiánytalanul beadni. Ezek valóban alapok, kelleni fognak, enélkül nem fog menni.

3. Szövegértés.
Amit a jogszabályi környezet enged, azt ki fogják fizetni. Amit nem, azt (valószínűleg) nem fogják. Ami vitás vagy joghézag—na arra kell MÁK állásfoglalás. Ha ezt megérted, könnyebb lesz a tervezés.

Építőipar és lakásfelújítás – áttekintés

Erről egy regényt tudnék írni. Az utóbbi 3 évben felújítottam 4 lakást, társasházi apartmanokat, nyaralót, irodát – szóval van bőven saját tapasztalatom. Sokaknak azonban nincs. Nem ismerik az árakat, a szolgáltatási piacot, az építőipar belső összefüggéseit.

Ha abba a csoportba tartozol, hogy nulla tapasztalattal indulsz, akkor kérj segítséget tapasztaltabbaktól, különben meg fognak vezetni. Ők vannak hazai pályán, előnnyel indulnak. Átvernek, bedarálnak és idegileg felőrölnek.

Anyagbeszerzés -költségmenedzsment

Aki majd anyagköltséget számol el, erre kell kiemelten odafigyelnie. Ezt a részt tudja legjobban ellenőrzés alatt tartani. Ha ügyes. Mit, hol és mennyiért szerez be. Egyszerűnek tűnik, de nagyon nem az. Árakban nagy a szórás, nem ritka a 30-50% eltérés sem. Mondok egy példát: klíma beszereléssel 250e. Ugyanez a klíma külön megvásárolva 160e, beszerelés 40e. Kis utánjárással megtakarítottál 20%-ot, és kevésbé vagy kiszolgáltatva a vállalkozódnak. Szinte minden anyagbeszerzési tételre 10-30 % kedvezményt tudtam kiharcolni, még nagyáruházaknál is. Körültekintő tervezéssel nagyon sokat tudsz fogni az árakon.

A vállalkozási díj (munkadíj rész) esetében is több árajánlat kell, nem szabad egy ajánlatra hagyatkozni. Viszont: a jelenleg piaci környezetben a vállalkozók diktálnak, ezért itt más szempontok lesznek fontosabbak, ha jól akarsz kijönni a dologból. Aki még nem szerződött felújítási munkákra, lehet hogy komolyan meg fog lepődni és ennél a résznél dob egy hátast.

Munkadíj -folyamatmenedzsment

Amit senki nem fog szeretni (se megrendelő, pláne a vállalkozó): a pályázati elvárás a körültekintő és alapos szerződések, részletező tételek, írásos garanciák és teljesítési feltételek rögzítése. Az építőipari vállalkozók nagy része fél és tart az írásos szerződéstől, arra vannak szocializálva, hogy egy változó környezetben különböző hivatkozásokkal folyamatosan egyre több pénzt kérjenek el a megrendelőtől (tisztelet a kivételnek). Az utóbbi három évben több mint 20 tevékenységre vettem igénybe vállalkozókat, az alapozástól a tetőfedésig. Egyszer sem (!) fordult elő, hogy kevesebb lett volna a munkadíj mint a kezdetben, több mint fele esetben túlléptük a költségvetést, az esetek negyedében több mint 30 %-al! Ezzel mindenképpen számolj előre, hagyj tartalékokat a költségvetésedben. A másik az időbeli csúszás, ott is számolj azzal, hogy nagyon kevesen tudják majd tartani a beígért határidőket. Nem jön időben, nem veszi fel a telefont, nem olyan minőségben dolgozik, nem csinálja meg a garanciális elemeket. Olyan ez mint az induló házasságok: az elején mindenki azt gondolja, majd ő lesz a kivétel. Statisztikailag mégis az a helyzet: több mint fele csalódni fog.

Ráadásul a szektor túlterhelt, egyre kevesebb a szakember, és akik jók, azok megélnek az otthonfelújítási pályázaton kívüli piacon is. Ezért sokan nem fogják bevállalni a részvételt ebben a pályázatban vagy rövidesen olyan brutális áremelkedés lesz tapasztalható, ami irreális magasságokba emeli a munkadíjakat.

Szóval a munkadíjnál reálisan nem tudsz költségoldalról fogást találni. Sőt legyen gyanús, ha valami nagyon olcsó a jelenlegi helyzetben. Törekedj arra, hogy a szerződéseidben beépítesz és megkövetelsz olyan teljesítési elemeket, amikből nehezen tud majd kitáncolni a vállalkozód (erre is vannak fogások).

A kisebb vállalkozók csak most kezdenek szembesülni azzal, hogy a támogatás során milyen szerződést kell aláírniuk, és nem fog tetszeni nekik az apróbetűs rész. Itt sajnos az igénylő is bukhat, egyrészt mivel a pályázat utófinanszírozott (az ő pénze fog bent állni akár hónapokig, miközben bizakodhat, hogy a végén talán minden klappol), másrészt egyelőre nincsenek biztos iránymutatások a kiíró felől, senki nem tudja mi fog beleférni a támogatásba. Mi van ha menesztened kell a vállalkozód, mert vállalhatatlan minőségben teljesít, de már előleget fizettél? Mi van ha mégsem szolgáltat időben adatot a NAV felé?

Ha a vállalkozó olyat számláz ki amire nem volt tevékenységi köre? Ha a hiánypótlás és helyszíni ellenőrzés szigorúbb lesz, mint sokan várják? Ha a MÁK valóban betartja a pályázatban többször megjelenő mondat lényegét: a támogatás igényléséhez a rendelet által meghatározott valamennyi feltételnek együttesen kell megfelelni?! Van akinek sikerülni fog, van akinek nem. Ha hitellel kombinált, akkor akár nagy bukta is lehet. Anno a devizahiteleket sem volt kötelező felvenni.

Pályázói szempontból írtam, ugyanezt teljesen másként is meg tudnám fogalmazni, ha a vállalkozói oldal szempontjait szeretném kihangsúlyozni. Egyébként az is tanulságos lenne. Ami útravaló lehet még (aki idáig elolvasta, az tényleg megérdemli):

Tájékozódás, információgyűjtés

Mint az életben mindenhol: a felületesség és a trehányság visszaüt. Az emberek többsége lusta, azt hiszi, hogy majd más megoldja a problémáit. Itt is ezt tapasztalom: egyre gyakoribb, hogy valaki belép egy online csoportba és olyanokat kérdez ami minimális utánjárással is elérhető információ. Ha csökkenteni akarod a kudarc esélyét, akkor ne fórumokból és ismerősöktől tájékozódj, rengeteg fals információ és butaság kering a neten.

Én több napot (biztos vagyok benne, hogy 100 munkaóra felett!) töltöttem el az információk begyűjtésével, hozzáolvasással, tájékozódással és a pályázat adminisztratív teendőivel. Novembertől terveztem, decemberben már anyagokat rendeltem és előszerződéseket kötöttem, január első hetétől számlákat gyűjtöttem. Többször kértem hivatalos MÁK állásfoglalásokat, volt hogy egy kérdésben háromszor is (telefon-személyes-írásos), mert különféle válaszokat kaptam. Így is maradt néhány olyan rész, amiben bizonytalan maradtam, de jóval kevesebb.

Kérj segítséget

Ha belevágsz, pénzügyileg is komoly döntés lehet az életedben. Az átlagember számára kihívás egy sokmilliós projekt megtervezése, összeállítása és nyomon követése. Ha nem csináltál még ilyet, akkor érdemes lehet bevonni másokat és segítséget kérned. Itt sem lesz ingyen ebéd, senki nem fogja helyetted megtervezni, ütemezni és alaposan átnézni a pályázatod. A jó hír, hogy érdekeltségi alapon (lefordítva pénzért cserébe) lehet előnyös partnerséget találnod. A teljes pályázat beadható ügyfélkapun is, így jóval egyszerűbb lesz bevonni másokat.”

Nem rövid, de annál tanulságosabb. Olvassátok el! A végén találkozunk.

Megfontolásra érdemes gondolatok. Így gondoljuk mi is. Hiszen ezért alapítottuk a Facebook csoportunkat is. Ezért kérjük, hogy iratkozz fel mert segíteni szeretnénk neked! Hogy is fogalmazott András? NINCS INGYEN EBÉD. Aki azt ígéri ingyen segít neked, az nem mond igazat. Ezt a rengeteg munkát senki nem fogja ajándékként elvégezni.

Ha te magad szeretnéd végig vinni az adminisztrációt, akkor választhatod a 45 perces videós tanácsadásunkat. Hidd el jól fog jönni a megerősítés! Ez csupán 14900 forintba kerül alkalmanként.
Meg tudod csinálni. De ha mégsem, akkor is van egy jó ajánlatunk. A videós tanácsadás díjának felét beszámítjuk neked, ha megrendeled a „Menjen biztosra” szolgáltatásunkat.

Szerződéskötés

Amire most még – korlátozott számban – szerződhettek velünk. Ez egy teljeskörű adminisztratív támogatás. Amit a következő 30 regisztráló 90 ezer forint helyett 60 ezer forintért vehet igénybe. Nézzük mit is tartalmaz ez az alapvetően emailes kapcsolattartással működő szolgáltatás:
A szerződés után egyszeri 30 perces Zoom konferencia, amikor átbeszéljük a célokat és az odáig vezető utat. (Alkalmanként 10 ezer forintért lehetőség lesz további 30 perces konzultációkat vásárolni.) Két alkalommal telefonon is egyeztethetünk.
Az általad rendelkezésünkre bocsátott információk és dokumentumok alapján átvizsgáljuk a jogosultságodat az otthonfelújítási támogatásra.
Amennyiben valamely ponton nem feleltek meg a követelményeknek, javaslunk lehetséges megoldásokat.

Ha szükséges, egyedi írásos állásfoglalásokat kérünk a Magyar Államkincstár ügyfélszolgálatától. Az általad megvalósítani kívánt munkálatokat részletesen ellenőrizzük, hogy megfelelnek-e a támogatás feltételeinek. formai és tartalmi szempontból ellenőrizzük a vállalkozói szerződéseket még a megkötésük előtt

Átnézzük az általuk kiállított számlákat is, hogy azzal se legyen semmi probléma. (Pl. lecsekkoljuk, hogy egyáltalán fel van-e véve nála az a tevékenység, amiről számlát adott ki, stb.)
Elkészítjük és (meghatalmazás esetén) be is nyújtjuk a szükséges dokumentumokat a támogatás igényléséhez.

Erre a linkre kattintva tudod megrendelni teljeskörű adminisztratív szolgáltatásunkat

Daróczi Krisztina